Inspirace na každodenní svačiny pro děti do škol a školek, na výlety a celodenní akce, či na příměstské tábory.
Nevíte, co dětem zabalit, aby pak v celém dni neměly lepek i 3-4 krát?
Lámete si hlavu nad tím, které potraviny zvolit, aby byl celodenní dětský jídlníček co nejpestřejší?
Nevíte, jakou svačinku zvolit tak, aby byla výživově bohatá a aby doplňovala dětem to, co jim velmi často ve stravě chybí?
Když hledáte inspiraci na internetu či sítích, nacházíte dokola typově stejné recepty?
Recepty jsem tvořila jako matka pro svého syna a každá matka chce pro své děti jen to nejlepší. Navíc jako výživová poradkyně jsem do receptů kromě maximální péče a lásky vložila i to nejlepší z know-how o dětské výživě.
Hlavní důraz je v nich dán na opravdovou kvalitu použitých potravin a postupů, vůbec se v receptech nezaměřuji na to, aby byly hotové do 5 minut. Kvalita má u mě vždy přednost a hlavně, pokud jde o zdraví dětí.
Vychází z reálné zkušenosti – na základě aktuální kvality stravování ve školách a školkách a na základě zkušeností se stravováním v rodinách mých klientů a klientek. Recepty mají za cíl kompenzovat tyto nedostatky.
A nakonec – práci s jídlem si nesmírně vážim, protože jídlo vnímám jako základní stavební kámen našeho dlouhodobého zdraví a tento přístup je odzrcadlen ve všech mých receptech.
Přemíra cukru – děti sní denně 57-110 g přidaného cukru. Moje recepty proto nejsou v základu stavěny na použití běžného pečiva. Daleko větší důraz dávám na dodání bílkovin a zdravých tuků pro dětský vývoj.
Recepty zahrnují většinou dopolední i odpolední svačinku – V případě potřeby je tak možné svačinové inspirace různě kombinovat a vytvářet další a další variace.
Svačinky jsou vymýšlené tak, aby nechyběly žádné důležité živiny. Extra pozornost je věnována bílkovinám a zdravým tukům. Děti mají již tak dost sacharidů ve svém jídelníčku, proto jsou svačinky vymýšleny tak, aby toto kompenzovaly a doplnily tak jídelníček o klíčové živiny.
Příliš stereotypní stravování – Svačiny jsou tvořeny s ohledem na pestrost jídelníčku dětí a zahrnují variace pro každého – luštěniny, masové svačinky, vajíčka, mléčné svačinky, ořechy a semínka, zeleninu a ovoce.
Luštěninové, masové, mléčné, vajíčkové, ořechové, semínkové a zelenino-ovocné svačinky.
Jmenuji se Lýdia a jsem certifikovanou poradkyní pro výživu a zároveň studentkou a praktikantkou Ajurvédy, které principy propojuji s moderní výživou.
Když jsme dali našeho syna do klasické školky, jako výživovou poradkyni mě hodně znepokojovalo stravování – ke svačinám k vidění třeba kobliha, nebo smažený rohlík obalený v cukru, jogurtová mléka plné cukru, do toho slazené nápoje a běžně bonbónky k odměnám… V součtu lepek i 3x za den, k tomu téměř denně maso v nedobré kvalitě, luštěniny jen sporadicky, ale hlavně – hromada cukru.
Tam se prvně zrodila myšlenka vymýšlet vlastní svačinky, které jsem malému nosila po obědě do školky, když jsme vyrážely na hřiště nebo za jinou aktivitou.
Svačiny jsem se snažila vždy zasadit do kontextu celého dne, tzn. dle toho, co bylo již ve školce k dopolední svačině a k obědu. Později jsem vymýšlela další a další kombinace na výlety, na první příměstské tábory, nebo jako svačinku po sportovní aktivitě atd.
Dnes máme syna již v lesní školce, kam nosíme jak dopolední, tak odpolední svačinku a byť je to práce a čas navíc, jsem moc ráda za to, že můžu i touto cestou kontrolovat příjem živin pro zdravý růst svého syna.