Na vaření vývarů jsem si navykla již během těhotenství a pak mi byly velkým pomocníkem během příprav prvních pokrmů no a dnes s nimi již pracuji pravidelně, protože tyto vývary neoddiskutovatelně patří do zdravé kuchyně.

V čem tedy spočívá jejich přínos?

  • Masové a zejména kostní vývary jsou vůbec nejbohatším přírodním zdrojem kolagenu a na ten se chci dál v článku zaměřit. Nachází se v kostech, kůži, chrupavkách, vazech, šlachách a kostní dřeni.
  • Tyto vývary, za předpokladu, že jsou připraveny opravdu poctivě, obsahují nejlépe stravitelnou formou bílkovin pro tělo. Jsou proto velmi vhodné kojence a jejich první příkrmy.
  • Tyto vývary obsahují minerály ve formě, které naše tělo snadno absorbuje. Jedná se o vápník, hořčík, fosfor, křemík, síru a další.

Proč je příjem kolagenu důležitý?

Kolagen je nejdůležitější bílkovinou v lidském organismu, která tvoří základ pojivových tkání, tvoří strukturu buněk, tkání a orgánů v těle. Celkem tvoří kolagen 25-30 % hmotnosti všech bílkovin člověka, 10 % celkové hmotnosti člověka a až 70 % kůže.

Tělo si kolagen dokáže tvořit samo, jenomže s přibývajícím věkem se jeho produkce snižuje a postupně dochází k jeho deficitu.

Jak se projevuje jeho nedostatek?

  • zhoršenou kvalitou pokožky
  • tvorbou vrásek
  • vypadáváním vlasů
  • lámavostí nehtů
  • bolestí a loupáním v zádech a kloubech
  • drolením zubů
  • řídnutím kostí

Jak ho lze získat přirozeně ze stravy?

Buď budeme konzumovat dostatek přírodních zdrojů kolagenu, tedy masové a kostní vývary, prorostlé maso, kůže a chrupavky, ryby (i s kostmi, např. sardinky), nebo ve stravě zabezpečíme dostatek bílkovin a tělo si kolagen vytvoří samo.

Tělo si totiž dokáže syntetizovat dostatečné množství kolagenu za předpokladu, že se ve stravě nachází dostatek aminokyselin prolinu a lysinu a zároveň vitaminu C, jakožto důležitého kofaktoru.

  • Lysin se nachází např. ve vepřovém a hovězím mase, v rybách, v sójových bobech, pšeničných otrubách, v čočce, arašídech či fazolích. Nejvíce ho obsahuje sýr parmezán.
  • Prolin se nachází v mase, v kostech, vejce, a dalších potravinách.

Nemusí to být žádná věda, je prostě jednoduše nutné ve stravě mít dostatek bílkovin a v případě vegetariánské, nebo veganské stravy i hlídat dostatek celého spektra aminokyselin.

Tip! Jak si spolehlivě a jednoduše připravíte poctivý masovo-kostní vývar?

Vsaďte na pomalý hrnec, je to to nejjednodušší, co na jeho přípravu znám. Víc se o pomalém hrnci dočtete v tomto článku.

Dobrou chuť 🙂

Lyd

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *