Zní to téměř jako nová módní vlna, kterou časem vystřídá jiná. Lidi, kteří se snaží omezovat cukr ve stravě jsou často vnímání jako extrémisti, je tomu skutečně tak? Kde je hranice zdravé konzumace cukru a kdy už bije alarm na poplach? Potíž je, že problémy spojovány s jeho nadměrnou konzumací nás nebolí, a tak si nemusíme uvědomit, kdy je ten správný čas na zatažení brzdy.

Znamená to tedy, že sladká chuť je špatná a máme se jí vyhýbat?

Vůbec ne. Sladká chuť do našeho života neodmyslitelně patří a bylo by špatně se snažit ji ze života násilně odebrat. Sladká chuť je vůbec první chuť, kterou jsme hned po svém narození ochutnali, a to ve formě mateřského mléka od své matky. Je pro nás symbolem bezpečí, přijetí, klidu a pohlazení. Sladká chuť povzbuzuje životní esenci (z ajurvédy ódžas), přináší stabilitu, dodává energii, sílu a vitalitu. Pokud to s ní ale přeženeme, vytváří v těle nerovnováhu a působí na naše tělo již negativně.

Sladká chuť

Co se děje, když to se sladkým přeženeme?

Pohledem ajurvédy je sladká chuť tvořena prvkem země a vody. Její přehnaná konzumace pak vyvolává tíhu, která je dána právě zemským prvkem. Její kvality jsou těžká, ochlazující a mastná. Její přehnaná konzumaci pak podporuje:

  •         zvyšování váhy
  •         stimulaci slinivky (riziko vzniku prediabetu a následně diabetu 2. typu)
  •         stimulaci horní části plic (tím podporuje kašel a nachlazení)
  •         zatěžování lymfatického systému
  •         vznik otoků
  •         množení baktérií a plísní
  •         nekvalitu spánku a tím zhoršenou regeneraci
  •         rozvoj srdečně-cévních komplikací
  •         vznik zubních kazů
  •         v emoční rovině vznik lenosti, pomalosti, letargie, připoutanosti a chamtivosti

Proč vůbec dochází k nadměrné konzumaci cukru?

Příčin je určitě více. Za hlavní faktory ale považuji nadbytek všeho v dnešní době – jsme konzumní společnost, která nezná nedostatek. Máme všechno na dosah, navíc za levné peníze. Stačí zajít do obchodu a všimnout si, kolik místa je určeno cukrovinkám a kolik základním potravinám. Silný marketing, který přesně ví, na co cílit, je těžký kalibr. Zároveň vnímám, že je tento nadbytek nebezpečný až v kombinaci s nedostatkem v celkem jiné rovině – s nedostatkem lásky, přijetí, jistoty a pocitu bezpečí, které se pak snažíme zaplnit něčím jiným. Teprve tahle dvojka vytváří těžko zvládatelnou touhu po sladké chuti, kterou máme pořád na dosah.

 

Pak by se ještě dalo mluvit o nedostatečném vzdělání v tomto oboru, které má pak za důsledek nedostatečnou výživu ve formě nedostatku bílkovin a příliš vysokého množství jednoduchých sacharidů ve stravě a vůbec to, že nám přijde v dnešní době normální konzumovat denně tolik cukru.

Jaké jsou možnosti? Čím se dá začít téměř hned?

  1. Tím hlavním je vědět, jak na tom momentálně jsme. Tedy udělat si takovou revizi, kolik cukru denně sníme, podívat se na potraviny, které konzumujeme nejčastěji a podívat se do jejich složení. Výbornou pomůckou můžou být různé aplikace, které již umí přečíst i čárový kód většiny potravin, a tak nemusíte všechno zapisovat ručně (např. známe kalorické tabulky, nebo my fitness pal a jiné). Takové aplikace vám bez problémů spočtou hodnotu cukrů ve stravě.
  2. Dalším krokem je pak vědět, kam se chci posunout, tedy o kolik konzumaci cukru snížit. Tady to může být trochu zapeklité, protože je dobré se orientovat v pojmech jako sacharidy, jednoduché sacharidy (neboli cukry) a přidaný (volný) cukr. A samozřejmě je nezbytné vědět, jaká jsou doporučení pro bezpečnou dávku u všech těchto kategorií. To vše s vámi projdu jednoduše na webináři, který se odvysílá 14. 11. ve 20:00.
  3. Až budeme vědět, kam se chceme posunout, je na řadě postupné omezování potravin, které jsou nejbohatším zdrojem cukrů, hlavně těch přidaných (volných). To bývají nejčastěji různé sladkosti, slazené nápoje, sladké pečivo, ale i slazené jogurty atp.
  4. Dalším krokem pak může být postupná změna nákupních dovedností – naučit se orientovat ve složení, umět rozlišovat různé druhy sladidel, které výrobce používá a jak s nimi pracuje. Můžete pak postupně vybírat jiné druhy potravin, slazení omezovat, vybírat lepší alternativy dezertů atp.

Tím vším vás provedu krok za krokem na webináři, který uvidíte 14. 11. ve 20:00. Neváhejte se registrovat.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *